Våra hjältar

”Det är en så otroligt häftig känsla att veta att man verkligen gör skillnad för föreningarna”

By 14 maj, 2019 augusti 23rd, 2019 No Comments

”Det är en så otroligt häftig känsla att veta att man verkligen gör skillnad för föreningarna”

Efter att ha spenderat större delen av sitt liv på fotbollsplanen letade Saga efter ett jobb där hon kunde utnyttja sina erfarenheter från föreningslivet i en mer professionell kontext. Med en kandidatexamen i psykologi och en grundutbildning i livscoaching blev supporten på SportAdmin en perfekt match.

Saga har spelat fotboll sedan hon bara var sex år gammal, och sporten har på många sätt varit vägledande för de beslut hon tagit genom livet. Hon började spela i Skabersjö, men fick så småningom en plats i FC Rosengård (då Malmö FF). När hon tagit studenten flyttade hon till USA för att spela fotboll på collegenivå och för att studera psykologi. Med en kandidatexamen i bagaget tog hon sedan en tur tillbaka till FC Rosengård, för att sedan avsluta sin fotbollskarriär i Sassoulo, Italien.

“När jag kom tillbaka till Malmö igen var jag utan fotbollen för första gången på väldigt länge, så jag kände att jag behövde något nytt att sysselsätta mig med. Jag hade hört talas om SportAdmin från olika håll, och tyckte att atmosfären där verkade supercool. Även om jag inte hade någon tidigare erfarenhet av att arbeta med support kände jag att det skulle passa mig perfekt, då jag hade både kunskap om föreningslivet och stor förståelse för olika typer av människor tack vare mina studier i psykologi och livscoaching.”

På supporten har Saga till uppgift att svara på alla frågor och funderingar föreningarna kan tänkas ha om systemet. Oftast handlar det om att vägleda dem genom olika funktioner, men ibland så handlar det helt enkelt om att hjälpa dem att effektivisera sitt arbete.

”Många föreningar arbetar på ett sätt som inte tar vara på deras resurser på ett tids- och kostnadseffektivt sätt, och då visar vi dem hur de kan utnyttja systemet för att spara både tid och energi. Vårt mål är att föreningarna med vår hjälp ska kunna lägga sina resurser på att utveckla kärnverksamheten.”

Trots att supporten följer ett utstakat schema och innefattar specifika arbetsuppgifter och ansvarsområden är ingen dag på supporten den andra lik, menar Saga.

“Varje morgon inleds med att beta av alla mail som trillat in under natten. Klockan nio öppnas sedan telefonsupporten, och då sitter respektive teammedlem uppkopplad på olika tider för att däremellan få utrymme att svara på fler mail och utföra andra arbetsuppgifter. Även om arbetet i teorin ser likadant ut varje dag är det långt ifrån hela sanningen i praktiken, och inbakat i det utstakade schemat finns allt mellan himmel och jord. På supporten på SportAdmin händer det mycket hela tiden, och man får prata med så otroligt många olika människor med olika frågor och problem. Alla föreningar tänker olika och gör på olika sätt i sin verksamhet, så det gäller att vara flexibel i hur man bemöter dem. Det är både roligt och utmanande.”

“Det bästa med att jobba på supporten är alla glada föreningar som blir otroligt tacksamma när man hjälpt dem med något. Ibland kan man vägleda dem genom ett problem som man själv inte tycker är så stort, men för dem kan det göra all skillnad i världen. Det är en så otroligt häftig känsla att veta att man verkligen gör skillnad för föreningarna. Sedan får man inte glömma vilket härligt och familjärt team vi är på supporten. Alla är väldigt drivna och måna om att hjälpa föreningarna som hör av sig, och vi hjälps alltid åt.”

Leave a Reply