Likt Fia var Sandra en av dem som blev kontaktad på grund av att hon var bland de absolut mest inloggade i systemet. Vad föreningsliv innebär har hon upplevt på alla möjliga sätt och även om det nu är hennes jobb märks det att hon verkligen förstår vad det innebär. Här berättar hon om allt från vad hon tror krävs för att jobba på SportAdmins support till vad hon gör en ledig dag.

Vad gjorde du innan du jobbade här?

Innan jag började här var jag anställd kanslist hos gymnastikföreningen GK Splitt. Dessförinnan har har jag jobbat på IFK Göteborg friidrott och pluggat idrottsvetenskap i Halmstad, så jag har i princip alltid gjort något sportrelaterat.

Utöver att jobba med föreningslivet, har du själv varit ideellt engagerad eller tränat i en förening?

När jag var yngre tränade jag både friidrott och gymnastik, men när antalet träningstimmar började gå upp fick jag lägga gymnastiken åt sidan. Jag var en sådan som alltid ställde upp som funktionär när klubben behövde hjälp så egen erfarenhet av ideellt engagemang har jag en del av. Dessutom har jag, när jag var anställd hos de olika föreningarna, fått känna på hur det är att stå på andra sidan och behöva förlita sig på att folk ställer upp och hjälper till ideellt, en erfarenhet som gör en väldigt ödmjuk inför uppdraget.

Berätta om en vanlig dag på supporten!

Jag kommer in på kontoret strax innan åtta och oftast blir det lite kaffe och gröt för att komma igång. Därefter börjar dagen med att svara på supportmail och försöka hinna beta av det som har kommit in innan telefonsupporten öppnar klockan nio. Beroende på hur mycket det sedan ringer under dagen svarar vi i första hand på samtal och mail som inkommer medan supporten är öppen. Om det inte är så högt tryck kan man hinna med att göra några av sina andra uppgifter, exempelvis att ringa och kolla hur det går för kunder eller importera medlemsregister, också. När supporten stänger börjar den egentliga tiden att göra sina andra uppgifter, och där finns det alltid något att göra.

Vad tror du krävs för att jobba på SportAdmins support?

Jag tror att det viktigaste är att man är lyhörd och trevlig. Att man är bra på att förklara och har lätt för att prata i telefon känns också som en viktig del. Även om jag hade en fördel i att ha jobbat i SportAdmin som kanslist är det en helt annan grej att förklara hur man ska göra för andra, men med hjälp av varandra löser vi det mesta.

Vad gör du en ledig dag?

Mina kompisar bor på olika håll så det blir en del åkande för att hälsa på. Annars gillar jag att bara ta det lugnt och umgås med familjen. Lite träning eller en promenad brukar det bli också för att hålla sig igång.

Leave a Reply